produktmedia

Produktmedia er den beste kanalen man kan tilføre sin markedsmix.

HUSK PRODUKTMEDIA I DIN MARKEDSMIX

Vi kjenner alle til de tradisjonelle reklamekanalene som radio, TV, internett og presse. Men de siste årene har et nytt reklamemedia befestet sin posisjon – Produktmedia.

Produktmedia er alle produkter du kan sette din logo eller budskap på, sammen med ditt valg av farge og utforming, skapt for å kommunisere ditt budskap, visjon eller varemerke.  

Mange forbinder nok fortsatt produktmedia og profilprodukter kun med penner og t-skjorter påsatt logo, men mediet er så mye mer enn det. Lykkes du med å velge riktig produkt, til det budskapet du ønsker å kommunisere, kan både synlighet og mediets levetid gi en enorm positiv effekt for deg og din merkevare.

Hvorfor velge produktmedia 

  • Relasjonsskapende
  • Kreativt
  • Lang levetid
  • Målbart
  • Lav kontaktkostnad
  • Fysisk
  • Verdiskapende

 

Mange forbinder nok fortsatt produktmedia og profilprodukter kun med penner og t-skjorter påsatt logo, men mediet er så mye mer enn det. Lykkes du med å velge riktig produkt, til det budskapet du ønsker å kommunisere, kan både synlighet og mediets levetid gi en enorm positiv effekt for deg og din merkevare.

Reklame forandrer seg
Tidligere var reklamens hovedoppgave å informere om en bedriftens forretningsområde, merkevare, tjenester eller budskap man tilbød markedet. Nå søker kundene selv opp denne informasjonen på internett, og behovet for informasjonsbærende reklame synker. ‘Ingen eier lenger sin egen merkevare’, er det et utrykk som heter. I dette legger vi at forbrukere søker seg frem til den informasjonen de selv ønsker, 
eller søker informasjon fra kilder de selv oppfatter som troverdige. En bedrifts mål og profil bør gjenspeiles både i det visuelle uttrykket, hvordan man jobber, hvilke mediekanaler som benyttes og ikke minst hvilke profilprodukter en velger.

Nei til tradisjonell reklame
I dag betaler vi oss vekk fra tradisjonell reklame. Vi velger heller å abonnere på en strømmetjeneste enn å se lineær TV med reklamepauser, man klistrer «Nei takk til reklame» på postkassen og filtrerer søppelpost i mailen. Men samtidig opplever vi en økning i etterspørselen av produktmedia. Gir vi bort et produkt, opplever vi at mottaker sier takk, smiler og tar med seg produktet. Dette til tross for at produktmedia er en reklamekanal på lik linje med de tradisjonelle kanalene.
Å gi vekk produkter med logo er faktisk den billigste formen for markedsføring ifølge Global Advertising Specialty Impressions study 2016 (med over 100 000 respondenter).
En caps har en visningsfrekvens på 3000, det vil si at at hvis capsen kostet deg 30 kr med logo så vil kontaktkostnaden være på ubetydelige 0,01 kr. Dette er tall ingen andre reklamekanaler kan konkurrere med.

88 prosent
Undersøkelsen fant også at respondenter under 55 år foretrakk produktmedia over alle andre former for reklame. Ved å dele ut produkter med din bedrift eller organisasjons logo, er sjansen stor for at mottaker husker deg.
Faktisk så viser en annen undersøkelse gjort av Svensk bransjeforening for profil- og reklameprodukter at hele 88 prosent husker hvem som har gitt dem er reklameprodukt etter 12 måneder.

Scorer høyt
Samme undersøkelse viser at 32 prosent bruker et reklameprodukt hver dag, og 60 prosent bruker ett hver uke eller oftere. I samme undersøkelse fra 2016 svarer 30 prosent svarer at de er positive til produktmedia. Til sammenligning er det kun kinoreklame som scorer høyere en produktmedia, med sine 32 prosent. Butikkreklame, avisannonser, utereklame, direktereklame, TV-reklame, internettannonser, radioreklame og epost reklame scorer alle dårligere.

Noen ting å huske på når du skal bestille profilprodukter:

  • Husk på budskapet! Hva er det du ønsker å si med produktet du deler ut? Å sette logo på et produkt er lett, men det er viktig å huske på hva du signaliserer med produktet du deler ut. Er din bedrift eller organisasjon for eksempel opptatt av miljøet? Velg et miljøvennlig produkt! Ønsker du å vise mottaker at du bryr deg? Del ut et regnprodukt på dager med dårlig vær, eller sommerprodukter på en varm sommerdag. 
  • Relevans og målgruppe! For at produktet du deler ut faktisk skal bli brukt av mottaker er det viktig å kjenne din målgruppe godt. Hvem er de, hva bryr de seg om og hva er viktig for de. Med svar på disse spørsmålene finner vi sammen et produkt som samsvarer med både dine og deres verdier. 
  • Kvalitet! Er ditt brand opptatt av å vise kvalitet og styrke er det også viktig å tenke på kvaliteten på produktet du deler ut. Billigst er ikke alltid best. Vis styrke i å velge produkter som holder lenge, og som samsvarer med hvem dere er. 

  

Produktmedia