SLIK LYKKES DU MED PRODUKTMEDIA

Publisert 26.01.2023 
Av: Mari Søtvedt Oulie
Lesetid: 2 min.

Er du ny i gamet og trenger en kjapp innføring i hvordan du lykkes med produktmedia som markedskanal? Eller har du jobbet med produktmedia en stund og ønsker noen tips? Etter 15 år i bransjen, både i salg og nå som markedsansvarlig deler jeg litt av min erfaring. Håper du synes det er interessant. 

Gjør produktmedia til en del av markedsplanen din. Hver kampanje, hvert event, eksternt eller internt, begynn allerede nå og legg en foreløpig plan ut året. Våre prosjektledere trenger en kort brief med anledning, budskap og praktisk informasjon for at du skal få en fiks ferdig presentasjon tilbake i mailboksen din som kan være arbeidsverktøyet ditt gjennom året.

Etter 35 år i bransjen så vet vi når vi må sette i gang prosjekter for å rekke deadlines. Heldigvis finner vi ikke opp kruttet hvert år, påske, sommer og jul kommer på samme tid år etter år.  Men skal du ha treningsklær i eget design til alle ansatte klart til vårsesongen, ja da må vi sette i gang i november. Vi har laget et årshjul hvor vi har satt opp de «mest vanlige» anledningene for produktmedia gjennom året. Ment som et verktøy for deg for å vite når du må begynne å planlegge.

Mange av kundene våre er flinke til å planlegge. Av egen erfaring, skomakerens barn og alt det der, så er dessverre de aller fleste av oss er for sent ute. Ja, til og med vi.  Det er utrolig hva TID kan gjøre i denne bransjen. Unike produkter, design med flere variabler, bærekraftig logistikk og gjennomtenkt budskap som treffer mottaker. Jeg kan ikke gjenta det ofte nok, TIME is KEY.

Kommunikasjon og målgruppe

Videre er både kommunikasjon og riktig filer viktig for suksess. God kommunikasjon øker sannsynligheten drastisk for et vellykket prosjekt. Dette gjelder jo ikke bare produktmedia, dette gjelder vel livet generelt, men vær tydelig på hva målet ditt er, både hva du vil oppnå med produktet og når du må ha det levert. Går noe feil er det gjerne fordi man snakker litt forbi hverandre.

Snakker vi markedsføring så kommer vi ikke unna å snakke målgruppe. Hvem snakker du til, hva skal til for at de beholder gaven du ønsker å gi og faktisk sitter igjen med en forståelse av budskapet du ønsker å sende. Produkt og budskap må gå hånd i hånd og mottaker må selv se sammenhengen mellom de to. Selv om dette forandrer seg fra målgruppe til målgruppe så har vi undersøkelser som viser en viss trend.

Bruksverdi, kvalitet og design

Første bud er bruksverdi. Mottaker må kunne bruke produktet til noe, det er ikke nok å gi bort en duppedings lenger, en verden med fokus på bærekraft liker ikke bruk og kast trenden. Ser vi bruksverdien, ja, da bruker vi det og gjett hva som skjer da? Ja, nettopp, frekvensen av antall ganger din logo vises øker. Enkel matte der altså.

En annen tydelig bærekraftig endring i bransjen er den økende trenden å se kvalitet fremfor kvantitet. Da jeg begynte som prosjektkoordinator i IDÉ i 2008 var det ofte om å gjøre å finne den aller billigste kulepennen for å få flest mulig produkter ut av budsjettet. I 2023 er denne tankegangen like langt unna som steinalderen. Vi har som mål å alltid pushe kvalitet og kundene våre velger oftest kvalitet. Dette er enkel merkevarebygging, ønsker du å sette logoen din på noe som går i søpla eller blir ødelagt så fort mottaker snur ryggen til? Som en merkevarebygger så tar jeg meg friheten til å svare her, nope!

Sist, men ikke minst så spiller design en viktig rolle. Vi vet hva vi liker, hva vi liker å ha på oss, hva vi liker av interiør. Et kult produkt med et kult design blir brukt. Så legg litt i designet, ikke bare klistre logoen din på et produkt. Tenk tilbake på målgruppen din, det er stor forskjell på hva en gutt på 23 år liker og hva en dame på 55 år liker.

For å oppsummere disse 2 minuttene kjapt slik at du kan ta med noe tilbake til sjefen; Riktig budskap til riktig produkt med et kult design er nøkkelen til suksess.

Lykke til!

Kom i kontakt med en av våre produktmediaspesialister eller meg hvis du har noen spørsmål. 

 

Mari Søtvedt Oulie
Markedsansvarlig