BÆREKRAFTIG PRODUKTMEDIA - HVA BØR DU TENKE PÅ?

Publisert 19.05.2023 
Av: Mari Søtvedt Oulie
Lesetid: 2 min.

Ordet bærekraft ligger på topp 3 på ANFO sin liste over overvurderte marketing buzzord i 2022. Har vi blitt lei bærekraft før vi har kommet opp i marsjfart?

For at vi skal nå FN’s bærekraftsmål innen 2030 er næringslivets bidrag avgjørende. Mange bedrifter har valgt ut de bærekraftsmålene de ser de kan bidra på og har dette som en integrert del av strategien sin. Og det er her nøkkelen ligger. Vi må ikke undervurdere de små tiltakene hver enkelt bedrift kan gjøre.

For mange har bærekraftsarbeidet ligget hos markedsavdelingen, men en bedrift blir ikke bærekraftig av å kommunisere bærekraft. Jobben ligger i handling. Og hva kan du som innkjøper av produktmedia gjøre?

 

 

De små tiltakene

Vær tro mot strategien deres. Også i innkjøp av produktmedia. Det du deler ut på stand skal reflektere de valgene dere har tatt og det dere står for.

Videre har vi sett på noen av de «små» tiltakene alle bedrifter kan gjøre når de handler produktmedia, uansett merkevare, budsjett eller størrelse.

 

Bruksverdi

Kommer produktet til å bli lagt i en skuff eller har det bruksverdi for mottaker?

 

Kvalitet og design

Velger du et produkt av god kvalitet med et kult design holder det lenger og det blir naturlig for mottaker å ta det frem igjen. Dette gir også merkevaren din får større eksponering.

 

Emballasje

I hvilken anledning skal produktet deles ut, ligger det enkeltpakket i plast? Kan en sekk som har bruksverdi i etterkant være innpakningen for gaven? 

 

Transport

Vær ute i god tid, båttransport er billigere enn flytransport og gir betydelig lavere CO2 utslipp. God planlegging kan spare både miljøet og penger!

 

Pris

Ja, vi liker å prute på pris, men hvem tar den ultimate kostnaden? De som jobber på fabrikken eller bonden som produserer bomullen?

 

Sporbarhet 

Ha et bevisst forhold til hvordan produktet ditt skal være en del av den sirkulære økonomien.

 

FN definerer bærekraft som følger: «Bærekraft er å imøtekomme dagens behov uten å ødelegge muligheten for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov».

Kort oppsummert – Stopp og tenk, har dette produktet en verdi for mottaker og hva ønsker vi å oppnå med dette?

Historisk sett er ikke vår markedskanal den mest bærekraftige, men det er på vei til å endre seg. Produktmedia vil alltid være mindre bærekraftig enn dine andre markedskanaler, rett og slett fordi det er en fysisk kanal. Med de små tiltakene over, kan du derimot sørge for at din bedrift handler produktmedia på mest mulig bærekraftig måte og dermed utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner.

Kom i kontakt med en av våre produktmediaspesialister eller meg hvis du har noen spørsmål. 

 

Mari Søtvedt Oulie
Markedsansvarlig