IDÉ HOUSE OF BRANDS - VÅR HISTORIE

1987 - ETABLERES IDÉ
Morten Pedersen og Lasse Lauritzen etablerer IDÉ House of Brands. Omsetning første år på 3,9 millioner, og med et overskudd på hele kr. 307,-.

1988 - OMSETNINGEN DOBLES
Omsetningen dobles året etter, og ender på 8 millioner med et overskudd på kr. 250 000.

1989-1993 - NY ØKNING
Eventyret fortsetter, og både omsetning og antall ansatte øker.
I 1993 ble resultatet 26,5 millioner og antall ansatte er nå 11.

1994 - OL ÅRET
Det store OL-året i Norge. IDÉ har store leveranser med ryggsekker, capser, pins og tekstiler til næringslivet som feirer gulldager i Lillehammer. Omsetningen dette året ender på 29,8 millioner.

1995 - PASSERER 30 MILL.
IDÉ passerer 30 millioner i omsetning, og er med sine 11 ansatte en stor aktør i profilmarkedet i Norge.

1996/1999 - ØKER TIL 16 ANSATTE
Konsolideringsår hvor omsetningen stiger opp til 38,8 millioner. Egenkapitalen øker jevnt og trutt. Antall ansatte øker til 16, og ledelsen ser seg om etter egnet tomt for å utvikle konseptet ytterligere.

2000 - OPPKJØP
"Milleniumsåret" og IDÉ passerer 43 millioner i omsetning. Oppkjøp av Organisasjonsprofil og M. Klebs & co.

2001 - IDÉ HUSET BYGGES
IDÉ flytter inn i eget bygg i januar. IDÉ-huset er nå en realitet, med eget trykkeri og en stab på over 30 ansatte. Det opprettes avdelingskontor i Stavanger og Trondheim. Omsetningen stiger til utrolige 80 millioner.

2002 - VI ÅPNER I BERGEN
Høsten dette året opprettes det også et avdelingskontor i Bergen. Omsetningen blir 82 millioner.

2003 - PASSERER 100 MILL.
Om morgenen den 16. desember kl 09.45 passerer IDÉ 100 millioner i omsetning. Innen utgangen av året ender dette på totalt 104 millioner, hele 20 % over budsjett. Dette resultatet nås med samme besetning som året før som nå er på ca. 40 personer. Bransjen generelt rapporter om et litt tungt år.

2004 - ENKELTORDRE PÅ 3.3 MILL.
Januar starter fantastisk, med firmaets største enkeltordre noen gang: 3 330 000,-. Nytt avdelingskontor opprettes på Lillehammer. Stavanger-kontoret får Norges flotteste showrom. I november setter vi igjen omsetningsrekord, og vi selger mer vin og julemat enn noen gang. Nyttår skytes inn med en stab på 45 personer og med en omsetning på 114 millioner.

2005 - FLYTTER TIL GLASMAGASINET
Igjen et år med "Best Ever", og en omsetningen på 128 millioner. Oslo-avdelingen flytter til 8. etasje i GlasMagasinet 1. mai. Dette gir oss 800 m² utstillingslokaler. Nye anbud er vunnet, og året har gitt oss en ny, solid ballast inn i 2006.

2006 - ÅPNER KONTOR I TØNSBERG
Nytt av året er avdelingskontor i Tønsberg og datterselskap i Stockholm. Navnet endres til IDÉ House of Brands, og vi teller nå 65 ansatte. Ny omsetningsrekord med snaue 200 millioner.

2007 - ETABLERER I DANMARK
Året startet med en flott januarmåned og etablering av IDÉ i Danmark. Vi åpner også nye avdelinger i Gøteborg og i Malmø.

2008 - VI EKSPANDERER YTTERLIGERE
Vi flytter inn i nytt showroom i Stockholm i januar. I mars var IDÉ med å sponse Birkebeinerrennet.
1. august åpner vi nytt kontor i Kolding, Danmark. Dette året blir vi ISO sertifisert i henhold til 9001 og 14001.

2009 - NÅ OGSÅ I FINLAND
Året startet med nytt datterselskap i Helsinki, Finland. Her startes det med to erfarne firmaprofilerere, som etterhvert har økt til 15 personer. Året blir et "vanskelig" år, men vi klarer å holde fokus og vinner mange nye, store anbud. Omsetningen ble igjen "best ever" og gruppen passerte 260 millioner NOK i omsetning.

2010 - ØKER TIL 95 ANSATTE
Igjen " best ever" med en omsetning i Norge på drøyt 225 millioner NOK. Sverige SEK 40 mill., Finland EURO 8' og Danmark DK 12 mill. Totalt nærmer IDÉ-group seg grensen på 300 milloner. Antall ansatte har nå økt til ca. 95 personer. En del organisatoriske forandringer ble gjort, og optimismen for det nye året er stor!

2011 - EUROPAS STØRSTE PRIVATEIDE PROFILHUS
I desember ligger vi an til å toppe det hele med drøyt 280 millioner i Norge. Sverige nærmer seg 50 mill, Finland og Danmark 20 millioner hver. Totalt er da IDÉ-gruppen på utrolige 360 millioner NOK, og er med det Europas største privateide profilhus. Igjen "best ever"! Dette året blir vi medlem av Etisk Handel Norge.

2012 - UTVIDER I OSLO
Trenden med "best ever" fortsetter, og vi klarer det igjen dette året. Showrommet i Oslo utvides, og vi åpner dørene til 7.etasje på GlasMagasinet i Oslo. Oslo kontoret er dermed utvidet til 1600m² og vi har nå bransjens flotteste showroom fordelt på 2 etasjer. Vi feirer vårt 25 års jubileum sammen med våre kunder på Rockefeller i Oslo, og DDE sørger for at kvelden blir et minne for livet. Vi ekspanderer vårt kontor i Bergen og Sandefjord, samt åpner nytt showroom i Ålesund.

2013 - LANSERER NY HJEMMESIDE
Vi flytter vårt sentrallager til Langhus, hvor over 60 av varer for 60 av våre avtalekunder lagres. Ny hjemmeside blir lansert med en voksende og omfattende produktdatabase.

2014 - OPPGRADERER ERP
Vi åpner nye kontor i Esbjerg - Danmark og Tampere - Finland. IDÉ-gruppen bytter til nytt moderne ERP-system i alle land.

2015 - ØKER TIL 140 ANSATTE
IDÉ House of Brands kjøper opp det finske selskapet Wulff Liikelahjat Oy og deres 15 ansatte. Får med dette kontorer i de finske byene Lahti, Oulu, Kuopia og Åland. Totalt er IDÉ-konsernet nå 140 ansatte.

2016 - PILENE PEKER OPPOVER I ALLE LAND
Etter et par år med nedbemanning i oljebransjen, noe som rammet våre avdelinger i Stavanger og Bergen, ble 2016 igjen et år med en omsetning etter budsjett og med solide resultater i Norge. Danmark leverer også etter budsjett, og endelig ble det positive tall i Finland etter kostbare oppkjøp i 2015. Vi ender opp med en omsetning på over 50 millioner fra våre finske avdelinger. Vårt nye ERP-system integreres i alle land fra 2017, slik at vi igjen har et felles system. Dette vil effektuere hverdagen vår.

2017 - 30 ÅRS JUBILEUM
I 2017 feiret vi 30 års jubileum, og har igjen et «best ever» år for hele IDÉ-gruppen! I desember ble en ny milepæl nådd - totalomsetningen oversteg utrolige NOK 400 millioner. I løpet av året ble våre ISO-sertifikater oppgradert til de nyeste versjonene (IS0 9001: 2015, ISO 14001: 2015). Igjen får vi bevist at vårt engasjement for bærekraft, og vårt tilbud i markedet, er sterkt og markedsledende.

2018 - NYE PARTNERSKAP
Spennende år der vi la grunnlaget for ny digital satsning. Inngår partnerskap med Flisa Trykkeri som gjør at vi kan tilby våre kunder en total løsning rundt lager/logistikk/web, samt trykkeritjenester. Dette er en bærekraftig satsning som tilbyr gode "print-on- demand"-løsninger og sparer fraktkostnader. Inngår også partnerskap med svenske TED Bernhardz som et ledd i vår unformsatsning.

2019 - ÅPNER KONTOR PÅ ISLAND
Åpnet kontor på Island. Når ny milepel med omsetning på 500 mill. Storsatsningen på uniform tar fart med opprettelse av eget team og avdelingsleder. IDÉ satser på breddesalg - totalleverandør av produktmedia. Bærekraftsarbeidet er viktig for oss, og vi blir medlem av EcoVadis.

2020 - KORONAÅRET
Koronaåret med en digital satsning for fremtiden og fokus på smittevern. Vi trykker på ekspress- knappen og oppretter et Nordisk team for å kunne ha fullt fokus på våre nordiske kunder. Det jobbes med effektivisering i hvert ledd. Nye digitale og integrerte løsninger lanseres i alle land.  Omsetning endte på 490 mill.

2021 - NORDISK SATSNING OG NOK ET PANDEMIÅR
Nordisk team på plass, og vi jobber med nye strategier for nye markeder sammen med våre kunder. Styrker uniformsteamet og jobber aktivt med nye anbudskunder innenfor nye segmenter. Som del av bærekraftsarbeidet blir vi medlem av CEMAsys. Vi lanserer vår nye hjemmeside med bransjens beste nettbutikk. Nok engang ender vi på et "best ever" resultat. Totalt i IDÉ Group utrolige 568 millioner. Norge passerer 400 mill 26. november kl. 14.10 og Sverige 80 mill samme dag. Totalt endte Norge på 439 mill. i 2021. Våre fantastiske ansatte gjør dette mulig. Nå ser vi frem mot vårt 35 års jubileum i 2022. 

2022 - ORGANISASJONEN VOKSER OG ENDRINGER I MARKEDET
Nok ett år med utfordringer som følge av krig i Ukraina og store prisøkninger. Dette skapte nye utfordringer med uforutsigbare kostnader på råvarer, strøm og transport. Til tross for dette ble 2022 et nytt «best ever» år for IDÉ. Total i Norden hadde vi en omsetning på 681 millioner NOK. I april det ble enighet mellom IDÉ og det danske firmaet B CONZEPT om å slå selskapene sammen. Firmaet ble fusjonert inn 1. januar 2023 og representerer et viktig strategisk oppkjøp for IDÉ. Dette på grunn av selskapets posisjon i det danske markedet, samt kommersielle synergier med vår eksisterende virksomhet. IDÉ House of Brands AS Danmark hadde en fin omsetning på 140 millioner NOK.

Videre fortsatte vi satsningen på det nordiske markedet og ekspanderte i Stockholm. På høsten flyttet vi inn i attraktive Barnhusgatan 16 på Norra Bantorget.

Vi tok sats inn i 2022 med flere nyansettelser for å styrke organisasjonen ytterligere mot fremtiden. Uniformsgruppen sikret flere store kunder, som igjen skaper nye referanser og muligheter. Vi er nå en stor organisasjon/familie med over 180 ansatte. Vi tror vi går inn 2023 i en fortsatt uforutsigbar tid, men vi har tidligere bevist at vi er kjappe på raske tiltak. Derfor er vi nå spisset for ett nytt «best ever» igjen i 2023.

2023 - VEKSTEN FORTSETTER
Vi gikk inn i 2023 med mye av de samme utfordringene som i 2022, med prisøkninger og uforutsigbarhet rundt råvarer, strøm og transport. IDÉ skal alltid finne en løsning og hverdagen blir enklere med våre medarbeidere som alltid snur seg raskt rundt. Firmaet vokser og vi kunne telle totalt 190 årsverk i IDÉ.

Total omsetning ble 490 millioner for Norge og 760 millioner totalt i IDÉ Group – enda et «best ever» år!

IDÉ House of Brands har jobbet mot en mer bærekraftig forretningspraksis i over 15 år. Veien er lang, endringene er mange, og nye utfordringer står og banker på døren hver dag. IDÉ sitt bærekraftsarbeid stopper ikke opp og vi ser med glede på at hele vår bransje har tatt et stort steg i riktig retning de siste årene. Tiltak for å redusere miljøpåvirkning er viktigere enn noen gang. I 2023 blir vi bluesign® system partner og medlem av Amfori.

Vi ser verdien av å være et Nordisk firma, både internt og eksternt mot kunder og partnere. Fokuset på samarbeid og utvikling står sterkt, noe vi skal ta med oss inn i 2024 og videre.