Hvordan bli en mer miljøvennlig bedrift?

Hvert år kårer EU kommisjonen en ny miljøhovedstad og i år kan Oslo flotte seg med denne utnevnelsen. I 2019 skal Oslo gå foran som et godt eksempel og være rollemodell for andre nasjonale og internasjonale byer på klima- og miljø utfordringer. Med tittelen Europeisk miljøhovedstad 2019 følger det med et ansvar for alle byens innbyggere. Hva kan vi som bor og driver næringsliv i Oslo gjøre for å bidra til grønn vekst?

IDÉ tok tidlig et standpunkt om å bli en miljøvennlig bedrift. Vi ble som første bedrift in bransjen ISO sertifisert i 2008. Siden den gang har ISO vært verdigrunnlaget for våre valg på alt fra frakt til produktemballasje, og nå i 2018 ble vi sertifisert for 10 året på rad.

Les mer om IDÉ sine miljøtiltak her.
"Vi jobber systematisk for å forbedre både interne systemer, logistikk og ikke minst nye løsninger for mer miljøvennlig innpakking. Kundene våre skal være trygge på at vi alltid velger det mest miljøvennlige alternativet ut ifra kriteriene vi har å jobbe med" sier Nina Lauritzen, eier og Markedsdirektør i IDÉ.

Vi ønsker å jobbe tett med kundene våre for å kunne tilby bedre bærekraftige og miljøvennlige totalløsninger. Se hvordan du kan bli mer miljøvennlig i dine profilinnkjøp.

 


Er du klar for den grønne bølgen?

Bli en mer miljøvennlig bedrift
 

  1. Blir miljøsertifisert
    Et miljøstyringssystem hjelper bedriften til å systematisere arbeidet med kontinuerlig miljøforbedring. Hvordan bedriften legger opp dette arbeidet er individuelt, men bedriften skal jobbe for å hele tiden redusere sin miljøpåvirkning. I 2004 ble vi det første firmaet i profilindustrien til å få både ISO 14001 og ISO 9001 sertifikasjoner for både miljø- og kvalitetsstyring. Vi har blitt godkjent hvert år siden, og i 2018 ble vi godkjent etter ny og oppgradert standard – noe vi er svært stolt av.
  2. Kutt kostnader og spar miljøet samtidig
    Hvor mye bruker din bedrift på engangskopper til kaffen i året? Kutt både kostnader og spar miljøet ved å bruke kaffekopper og servise i en god kvalitet, og oppfordre dine ansatte til å kun bruke en kopp om dagen. Da sparer du både miljøet og lommeboken!
  3. Velg en trygg leverandør (les mer om trygg produksjon her)
    Gjennom innkjøp påvirker vi produsenten til å redusere eller gå over til mer miljøvennlige ingredienser, redusere emballasje, og drive effektiv distribusjon og logistikk gjennom hele tjenestekjeden. Ved salg, marked og egenproduksjon vil vi være en pådriver overfor våre kunder i valget om å handle mer miljøvennlig.
  4. Sats på de ansatte
    Gjennom å tilføre dine ansatte kunnskap om miljøvennlige valg, som for eksempel å gå til jobb eller slutte å skrive ut mailer – så skaper du en kjedereaksjon med deres miljøvennlige arbeid. Ikke bare tilfører du dine ansatte kunnskap, men øker også sjansen for at din bedrift lykkes med deres miljømål!